Uthållighetsracing (Endurance racing) är en extrem utmaning, även på amatörnivå. Många förare deltar i uthållighetsracing för att verkligen visa vad de går för. Andra med avsikten att göra det till en karriär. Det finns några tips som kan göra uthållighetsracing lättare oavsett vad dina mål är.
10 tips för att starta med uthållighetsracing är:
- Titta på innan du börjar själv
- Börja smått
- Se till att du är i fysiskt bra form
- Öva upp din din mentala kondition
- Träna så mycket du kan
- Ta hand om dina förare
- Kommunicera effektivt
- Hitta en erfaren tränare
- Ge aldrig upp
- Ha kul!
Uthållighetsracing är en otrolig sport, men den är extremt svår. Det kan också bli riktigt dyrt att delta i. Det kan vara en givande sport när du presterar bra, men det kan ekonomist förödande när saker och ting inte går som det ska, så det är bäst att förbereda dig så mycket du kan innan du börjar.
10 nybörjartips för att starta med uthållighetsracing
1. Titta på innan du börjar själv
Det är alltid bäst att veta så mycket som möjligt vad det handlar om innan du börjar med något själv. För att göra det måste du besöka så många uthållighetslopp som möjligt så att du kan få en god uppfattning om vad du kan förvänta dig när du sen kommer igång.
Det finns mycket uthållighetsracing du kan titta på, både internationellt och lokalt. Försök att titta på några av de större tävlingarna när du kan och ta reda på hur det fungerar under tävlingarna. Att delta i lokala tävlingar personligen är också ett utmärkt sätt att se hur saker och ting fungerar på din lokala nivå.
Titta på videor
Dessutom kan du titta på en hel del videor på YouTube för att se hur förare hanterar tempot och sina däck, vilket är helt avgörande i denna sport. Du kommer också att kunna se hur tröttheten börjar påverka förare mot slutet av deras lopp, vilket är en viktig del av uthållighetsracing.
Lär dig av proffsen
Du kan behöva anteckna vad du har noterat och plockat upp från proffsen. Om du besöker tävlingar kan du prata med några av förarna för att få en bättre uppfattning om hur det är att delta i uthållighetsracing. Om du inte besöker tävlingar personligen kan du försöka få kontakt med förare på till exempel LinkedIn och Instagram.
2. Börja smått
Börja alltid i så liten skala som möjligt. Detta hjälper inte bara till för att lära dig mer om vad uthållighetsracing egentligen handlar om och vilka krav det ställer på förarna, utan det blir också en betydligt mindre börda för din ekonomiska budget. Det bästa att börja med är gokart.
Gokart
Detta är riktigt billigt; allt du behöver är din egen säkerhetsutrustning och ett par vänner. Det finns inget behov av att köpa en egen gokart, däck eller bränsle för att delta i det här. Dessa låga kostnader innebär att det inte finns någon enorm risk för dig ekonomiskt, och om du slutar för att du inte njuter av sporten, eller det inte passar dig, så kostade det dig inte så mycket ändå.
Bilar
Om det inte finns uthållighetsracing med gokart tillgängligt nära dig, är det bäst att försöka hålla det billigt med riktiga bilar också. Försök att gå med i ett team snarare än att starta direkt med en egen bil. Om du går med i ett team, försök att sikta mot ett team med lite lägre ranking som deltar mest för skojs skull. På det här sättet blir det mindre tryck på dig att prestera bra, och om du gör ett misstag kommer det inte att bli någon dålig stämning mellan dig och dina teamkamrater.
Håll dig inom din budget om du startar ditt eget team. Det hjälper inte att ha en otroligt snabb bil med alla de bästa modifieringarna om du inte har råd att reparera de skador som den får under loppet.
3. Se till att du är i fysiskt bra form
Uthållighetsracing, precis som maratonlöpning, kräver en oerhört vältränad kropp. Du måste hålla konstant höga g-krafter under längre tidsperioder (vanligtvis mellan 2-3 timmar). Om du redan har erfarenhet från några varv så vet du vad bara 15 minuters snabb körning gör med din kropp.
Du måste spendera mycket tid på gymmet för att förbereda dig för säsongen. Att ha en bra diet och äta rätt kost är också viktigt utöver att spendera tid på gymmet och träna. Försök att hålla på med så mycket fysisk aktivitet som möjligt för att komma i bra form.
G-krafter
Att träna på gym hjälper mycket, eftersom det håller din kropp stark och förberedd för den fysiska ansträngningen. Men vad du inte kan förbereda dig för är effekten av g-krafterna på kroppen. Men det enda sättet är att vara i god form och vänja sig vid detta.
4. Öva upp din din mentala kondition
Mental kondition är lika viktigt som fysisk kondition när det gäller uthållighetsracing. Du måste koncentrera dig i upp till 3 timmar varje gång. Den minsta fokusstörning kan resultera i en krasch eller att du kör av banan, något som kan ge dig 2 timmar extra i tillägg trots snabba varvtider fram till dess.
Träna ditt sinne
Lyckligtvis kan du träna upp dig själv att koncentrera dig under längre perioder. Det bästa sättet att göra detta är att använda teknik. Skaffa dig en simulator (eller till och med en spelkonsol om en simulator ligger utanför din budget) och försök att simulera ett 3-timmarslopp.
Naturligtvis är de fysiska elementet som g-krafter inte en del av detta, men det hjälper ditt sinne att utöka sin förmåga att fokusera under en längre tid. Ju mer du tränar de här längre tiderna, desto lättare blir det. Användning av en simulator eliminerar risken för att du ska förstöra en bil, vilket det alltid finns en risk med vid träningspass på banan.
I ett lopp
Hur mycket den här träningen än hjälper dig att fokusera under längre perioder är det så mycket mer utmanande när du faktiskt sitter i bilen. Kombinationen av intensivt fokus och en extrem fysisk effekt gör att hela kroppen tröttas ut mycket snabbare, tillsammans med ditt sinne. Försök att förbereda dig så bra du kan för själva loppet, för att minimera effekterna av denna trötthet.
5. Träna så mycket du kan
Kör så mycket träningspass som möjligt. Att vara bekväm med din tävlingsbil på banan under de specifika förhållandena är nyckeln till att få en bra tävling. Det finns inget värre än att behöva spendera en 3-timmarsperiod i en bil som du inte är helt bekväm med.
Lär dig banan
Du bör verkligen ha gjort den här typen av förberedelser före tävlingshelgen, för du måste känna banan som din egen bakgård. Du måste automatiskt veta var du ska bromsa till exempel (för trots allt måste du ibland även köra i mörker).
Du måste också vara uppmärksam på var alla gupp, kurvor och hala sträckor finns längs hela banan. Dessa kan få både dig och bilen ur balans och en oplanerad sladd kan snabbt placera dig sist i fältet. Om du lär dig att undvika dessa farliga zoner tidigt i loppet blir det lättare att undvika dem när sen tröttheten börjar sätta in.
Vänj dig vid förhållandena
Att använda en simulator för att lära sig vad det handlar om är ett fantastiskt verktyg. Vad du dock inte kan göra är att simulera de speciella förhållandena under tävlingshelgen. Du måste använda din erfarenhet för att komma fram till hur bra grepp som finns på banan och justera in din bil därefter. Använd träningspass för att justera in din bil så att alla förare i ditt team känner sig bekväma i den.
6. Ta hand om dina förare
Förarna måste kunna hålla en hög prestanda under hela loppet. Därför är det viktigt att de tas väl hand om och då inte bara under vilopauserna i loppet utan också under hela tävlingshelgen.
Hydrering
Att hålla sina förare väl hydrerade är viktigt för deras fysiska och mentala prestandanivåer. Se till att det finns ett dryckessystem installerat i bilen och gott om drycker för förare i depån. När förare blir uttorkade under sin tid i bilen så sker misstag oftare. De bästa dryckerna är de som innehåller massor av elektrolyter.
Näring
Näring är en knepig sak att få till rätt under loppet. Förare kan inte äta tunga måltider före loppet eftersom det får dem att känna sig lata eller dåsiga. Men samtidigt så behöver de givetvis ändå äta under ett 24-timmarslopp, särskilt om de anstränger sig mycket fysiskt.
Därför är det bäst att servera lätta måltider som ändå ger mycket energi. Det kan vara sallader, smoothies och pastarätter. Ge också förarna en hel del hälsosamma snacks som nötter, frukt och grönsaker som de kan äta snabbt under sina pauser.
Vila
En förares pauser mellan deras varv är förmodligen bland det viktigaste du behöver fokusera på. Det är svårt att sova på en racingbana med 20 bilar, eller fler, som kör runt i höga hastigheter. Mängden sömn är också svår att få till rätt. För mycket sömn kan göra att föraren vaknar och känner sig ännu tröttare än tidigare.
Stridspiloters tupplur
Ben Collins, mannen som tidigare var Stig i Top Gear, har ett praktiskt tips för att komma runt detta. Ta något med koffein och ta sedan direkt en 20-minuters tupplur. Koffeinet kan ta upp till 20 minuter att börja verka, så därför så får du en koffeinhaltig energiboost när du vaknar. Det är en teknik som även har använts av militären och i flygvapnet.
7. Kommunicera effektivt
Kommunikation med ditt lag är avgörande i uthållighetsracing. När du har olika förare på banan vid olika tidpunkter kan det vara svårt att kommunicera med dem alla. Det är här rätt utrustning verkligen kan göra stor skillnad.
Investera i ett team-radiosystem som låter dig prata med din förare på banan. Det är också viktigt att kunna kommunicera effektivt med resten av teamet (som mekaniker och ingenjörer) via radio, men detta kan vara utanför din budget i amatörracing.
Strategier
Strategi är alltid viktigt inom motorsport, men det är absolut nödvändigt i uthållighetsracing. Ditt lag kommer att ha en första strategi efter kvalet, men den förändras nästan alltid. Förare blir trötta, bränslet börjar ta slut och däcken slits ut. Om du inte har en bra kommunikation med ditt team så försvinner elementet av flexibilitet i strategin.
Dessutom kan något oväntat hända så du behöver gå i depå tidigare eller senare än vad som var planerat. Detta måste kommuniceras med hela teamet för att säkerställa att de vet vad som är på gång och är redo för ett depåstopp. Om inte, kan det vara katastrofalt.
Hinder
Motorsport är oförutsägbar och allt kan hända. Punkteringar, mekaniska problem och direktkontakt mellan bilar är vanliga händelser. Om en förare inte kan kommunicera dessa problem med sitt team blir det i regel förvirring och panik i hela teamet när bilen kommer in för ett oplanerat depåstopp.
8. Hitta en erfaren tränare
Oavsett hur snabb förare du tror att du är, så finns det alltid någon med mer talang, snabbhet och erfarenhet. Som tävlingsförare och idrottare måste du alltid vara villig att förbättra dig själv. Det bästa sättet att göra detta är att hitta en bra tränare.
Skaffa rätt tränare
Du skulle inte gå till en läkare för att få råd om hur du fixar din racerbil, eller hur? Samma logik gäller för att välja tränare till tävlingsförare. Även om de alla vet hur man kör snabbt, kanske de inte är lika kunniga inom din specifika kategori.
Försök hitta en tränare som har erfarenhet av bilen du kör och i den kategori du tävlar i. I det här fallet vänder du dig till en erfaren uthållighetsförare som har många timmar bakom sig. De ska kunna ge dig exakta råd om hur du får ditt bränsle och däck att räcka hela tävlingen och hur du håller dina egna energinivåer höga.
Träna hela ditt lag
I slutet av dagen så är du en del av ett team. Att dela kunskap och råd med dina lagkamrater hjälper dig att höja hela ditt team till en högre nivå. Om din tränare inte är villig att hjälpa hela ditt lag (vilket är osannolikt) måste du själv träna dina teamkamrater. En vinnande formel i uthållighetsracing är när alla hjälper varandra.
9. Ge aldrig upp
Motorsport är oförutsägbar och allt kan hända under långa uthållighetslopp. Det innebär att ditt team inte bara kan behöva lösa en mekanisk fråga eller ni råkar ut för en krasch som skickar er tillbaks bakom alla andra, men tänk på att det kan också hända någon annan på banan.
Fortsätt att trycka på
Även om något har gått fel under loppet är det viktigt att du lägger det bakom dig och fortsätter att ge allt. Du kan ha tur längre fram i loppet, tänk på att något även kan gå fel för ett rivaliserande team. Om du ger upp för tidigt kanske du inte kan utnyttja en sådan möjlighet.
Lär av dina misstag
Många kända idrottare har citerats och sagt något i stil med: ”Jag har lärt mig mer från de tävlingar jag förlorat än de som jag vunnit”. Detta gäller också inom motorsport. Det bästa sättet att lära sig är genom erfarenhet och att göra misstag, så var inte för hård mot dig själv när du gör något fel. Lär dig av det och utnyttja det längre in i loppet.
10. Ha kul!
Motorsport är en extremt konkurrensutsatt miljö. Alla vill stå överst på prispallen och hålla i pokalen. Men det handlar också om att ha kul. När du har kul kommer hela upplevelsen att bli fantastisk och du kommer också att prestera bättre i bilen.
Försök att hålla saker roliga för din egen skull, men förstå även att alla andra i ditt team också vill ha kul. Gör inte livet svårt för ditt team med en dålig attityd eller humör, eftersom det bara kommer att sänka moralen. Att hålla alla i teamet så glada som möjligt, inklusive dig själv, är avgörande för teamets övergripande prestanda.
Slutgiltiga tankar
Uthållighetsracing med långa rally kan vara extremt svårt, särskilt för förare som är nya inom racingdisciplinen. Men att ta sig tid till att lära sig av de bästa och hålla sig själv i god mental och fysisk form kan verkligen göra saker och ting mycket enklare. Att hålla teamets moral uppe och lära av sina misstag är också viktigt, men det viktigaste är att alltid ha roligt också!